Khamis, 18 Julai 2013

Kerisauan melanda..


 Ramadhan ke-7, lepas tarawih abh ckp die pening2 kepala.. aku dah fkr darah tinggi die naik.. die ckp xla mane ada darah tinggi..die kata nak tumbang masa bw motor td..aku srh die mkn ubat die..tgk die mkn ubat.

Ramadhan ke-8, Sahur abh panggil die ckp xle bgn kepala pening2 dan bdn sakit.. aku urut jap kepala die. die ckp nak tkencing. abh nie ada masalah skt bab kencing nie xle nak thn.Aku dokung abh dan pimpin abh msk blk air..Aku tgu dpn blk air..agak2 lama aku intai abh die tgk tertonggeng.die srh aku sahur..Die jln dah mcm org mabuk..tunduk dan jln kiri kanan kesian ABAH...Die nak puasa aku xbagi..die ddk kat luar sambil muntah2 xhingat!!!mak kata nie angin nie. Hari2 minum Teh Tarik.aku diam je tgk abh..Hubby tlg jirus air bersihkan muntah abh..
Abh minta urut die ckp bdn die skt2..aku urut la die kata lega skt tp skt2 lagi..Ok la..
Pagi2 aku hubby g uruskan hal die.. aku lak bw ank g klinik check up.. ptg la kami g gombak dan buka puasa kat luar..

Tetiba abh call srh beli minyak cap kapak sbb yg lama nye xtau dah g mane..Blk2 aku dgr abh panggil..Za... liza....liza... hubby ckp abh panggil bby tue nape.. msk2 mak gelak.. tya mak nape gan abh?? Mak ckp dr td die panggil ko xnak mkn la ape la.. tgk abh dlm blk tgk die tbaring atas sejadah.. tya dah mkn? mkn ubt? die diam je.. aku bg myk cap kapak die minya sapukan..aku sapu.. bkn aku je si qayyum pun sebuk nak urt atok die.. menagis abh,Tgk gelagat cucu die
aku srh abh mkn Qat dan munum air.. elok je die mkn skjp je dah abis..mak gelak je..
dah mkn br die bgn tgk irfan dan qayyum dan tgk tv.. sblm msk tido aku urut abh lagi.. pegh!! angin dah msk bdn aku lak.. hubby ckp xpe nnt abg urutkan syg je..aku nie klu urut org yg byk angin bdn aku pun angin gak.. sampai lembik aku la.. Bapa mertua aku dl aku rajin urut..tp hubby ckp kesian syg kne urut ayah smp syg lembik smp angin msk dlm bdn pun diam je..huk2..

Ramahdan ke 9, abh msh xpuasa bdn nye skt2.. misai rambut pun dah x terurus lagi.. blk keje tgk abh dukung irfan.. Aku ckp dah sht ke? abh ckp x tp abh kuatkan.. die menagis ckp nak g tarawih dah brp hari x g.. aku risau ape2 jd klu tjth ke ape ke.. die degil gak nak g em.. diam je la..
Blk tarawih die cr aku tp aku dah msk dlm blk aku kluar nak bsh botol susu ank2 die ckp xtidor lagi? kang pg2 dah kne bgn msk.. aku ckp dah msk..Die minyak urut.. urut la..
 
   

Doktor ckp tulang abh dah reput.. xle tsalah klu tsalah nnt patah.. Mata abh dah bengkat dan rabun lama2 mata leh jadi buta.. tp abah ttp SENYUM... Abah ttp BERDOA dan ttp ckp die SIHAT dan ttp DEGIL.. tp aku tau dlm hatinye mcm ne.. mungkin adk brdk aku xpnh tgk abah menagis kesakitan..menagis sbb risau dgn kesihatan die, kesihatan adk berdk die..
Walaupun aku sll mrh2 abh sbb degil aku syg gan abh.. Die sgp wat ape2 aje utk ank2 dan isterinye.. Sifat kesabaran abah dan Senyum abah buat ank2 sll angin gan die..tp angin bkn Benci kan die tp sbb syg dan nak jaga die bg nasihat.. tp abah ttp SENYUM.. ttp MENYAKAT.. bila Qayyum sakat abh, abh ketawa kami ckp mcm atok..
 
 Ya allah kau sembuhkan la penyakit abah ku ini.. Kau ringgankan la kesakitan yg ditanggunginye supaya die dpt beribadah dan sujud pd-mu ya allah.. Semoga abh sihat spt sll... 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan